Интервјуа

ДА РАБОТИШ КОГА СИ НАЈПРОДУКТИВЕН ВО ДЕНОТ (МИКРОШИФТИНГ) – Интервју со Дејан Ваневски од агенцијата за регрутирање „THRIVITY“

Сѐ поголем акцент се става на флексибилните модели на работа, особено од помладите генерации на работници, кои ревносно сакаат да го сменат стариот систем на функционирање на работното место. Една од тие форми е микрошифтингот или работата во блокови.

Како и речиси секој друг кариерен тренд, и овој го ставивме во македонски контекст. Во интервјуто кое следува, со Дејан Ваневски од Агенцијата за регрутирање „THRIVITY“, разговараме за тоа дали овој тренд би можел да премине во Македонија, кои се бенефитите од овој модел за работниците и за работодавачите, но и кои се предизвиците кои би ги наметнал.

Дали микрошифтингот би можел да стане реалност во Македонија, и дали веќе се забележува интерес за ваков тип флексибилно работење кај кандидатите или можеби сѐ уште е рано, со оглед на тоа дека станува збор за нов тренд.

Моделот на „микрошифтинг“ – работни блокови од неколку часа кои можат да направат баланс помеѓу приватниот живот и работата, наместо класичната 9‑17 или фиксна смена  е глобално во пораст. Така, според анализа на Owl Labs, околу 65 % од работниците би сакале повеќе флексибилност во распоредот. Иако Македонија има свои специфики (работни практики, законодавство, менталитет, навики), како агенција Thrivity можеме да констатираме дека интересот за пофлексибилни модели (хибридна работа, флексибилно работно време) зема сериозен замав, особено кај младите и оние кои заради темпото на живот, мораат да балансираат повеќе улоги (на пр. образование, семејство, мали деца, потреба за здрави животни навики…).

Сепак, примената на микрошифтингот во повеќето сектори е уште во рана фаза: нефлексибилните системи, потребата од мултидисциплинарни тимови и традиционалните сменски модели сѐ уште доминираат. Затоа, за Македонија ќе биде важна постепена имплементација, прилагодена на конкретната индустрија и тип на позиција.

Каков бенефит би донел микрошифтингот за работниците, а каков за работодавачите, особено кога станува збор за привлекување и задржување на таленти?

За вработените:

  • Поголемата флексибилност во распоредот им овозможува подобра рамнотежа меѓу работата и приватниот живот, што е значителен фактор за ангажираноста и мотивација.
  • Моделот им овозможува да работат во периодите кога имаат најмногу енергија или кога им е погоден составот на обврските (на пр. учење, семејство).
  • Истражувањето наведува дека дел од работниците би прифатиле и некаков компромис во плата во замена за поголема флексибилност.

За работодавачи:

  • Прифаќањето на флексибилен модел како микрошифтингот може да стане конкурентска предност за привлекување таленти, особено меѓу новата генерација (Gen Z) која ја става флексибилноста високо на листата на очекувања.
  • Може да придонесе за задржување на таленти, помалку откази заради можноста за ускладување на потребите на приватниот живот и работата.
  • Може да стимулира повисока продуктивност; не е само прашање на „помалку часови“, туку на „подобро користење“ на времето кога вработениот има највисоко ниво на продуктивност.

Во кои сектори и типови работни позиции би можел најлесно да се примени овој модел. Дали тоа би биле занимањата како ИТ, маркетинг, продажба, или некои други области?

Според интерната практика и глобалните податоци:

  • Секторите со поголема автономија и каде работата не е строго фиксирана во статус „рамен намен“ (на пр. ИТ, дигитален маркетинг, комуникации, креативни услуги) се многу погодни.
  • Секторите со работа на истражување, анализа, проекти каде што резултатите се поважни од броењето на часови.
  • Сепак, микрошифтингот на глобално ниво веќе се применува и во услужните дејности или во малопродажба каде што смените можат да се скратат или поделат.
  • Во Македонија, моделот може прво да стартува во компании кои имаат флексибилна организација и дигитални алатки и потоа да се проширува во традиционални сектори кога ќе се покаже ефективност.

Од аспект на регрутација, како компаниите би можеле да искомуницираат дека нудат микрошифтинг. Дали тоа би било атрактивно во огласите за работа и во employer branding стратегиите?

Да, дефинитивно е атрактивно. Рекрутерите од Thrivity би препорачале:

  • Вклучи во огласот јасна илустрација на модели на флексибилно работно време („flexible micro‑shifts“„work when you’re most productive“) за да го привлечеш интересот на таленти кои вреднуваат флексибилност.
  • Во делот Employer Branding, истакни како културата во компанијата поддржува баланс помеѓу професионалниот и личниот живот и како микрошифтингот е дел од стратегијата за модерен начин на работа.
  • Во разговорите со кандидатите, објасни како функционира, кои се личните одговорности, а кои се задачите и обврските, како се мерат резултатите и каква е поддршката од компанијата. Отворената комуникацијаја ја зголемува довербата.

Ова ќе ја позиционира компанијата како современ работодавач кој следи трендови и ги вреднува потребите на кадарот.

Кои би биле најголемите предизвици за HR тимовите и менаџерите доколку се воведе ваков модел?

  • Координација и организација на тимови: Кадрите кои работат во различни „микро-блокови“ може да не се поклопуваат лесно за оперативните состаноци или проекти кои бараат интензивна соработка.
  • Мерење на перформанси: Треба да се премине од традиционална работа во 8 часовно работно време кон „остварени резултати“, што бара прецизно поставени KPI (клучни индикатори за префроманс) и јасна структура за известување.
  • Културна промена: Менувањето на навиките, очекувањата и менаџерскиот пристап (од контрола на време кон доверба и автономија) може да бара време и обуки.
  • Поддршка на технологија и алатки: За успешно функционирање на микрошифтингот, потребни се системи кои ја поддржуваат флексибилноста (што‑кога‑како), следење на задачи, комуникација и координација.
  • Ризик од нееднаквост: Доколку само некои позиции добијат опција за микрошифтинг, може да се креира чувство на нееднаквост, затоа е важно моделот да се примени фер и транспарентно.
  • Потреба од обуки: На вработените и менаџерите ќе им требаат дополнителни обуки за управување со време и приоритети, ефикасна комуникација и лидерство, за да можат да функционираат продуктивно во флексибилниот модел.

Бобан М. Илијевски

Бобан Илијевски е новинар специјализиран за работни односи, човечки ресурси и кариера. Тој е ко-основач и Главен и Одговорен уредник на www.rabotnik.com.mk